kasvu

Pelastuuko maailma vastuullisuusviestinnällä?

Aika aloittaa vastuullisuusviestintä vaikkei tarvitse vielä raportoida

26.9.2023

Vastuullisuusraportointi tuntuu viime vuosina kehittyneen melkoiseksi unelmapuheen, perinteisten vuosikertomusten ja kauniiden kuvien yhdistelmiksi. Samaan aikaan EU on luonut yritysvastuuohjausta kehittäessään melkoisen lyhenneviidakon ja vaikeasti viestittäviä termejä, erityisesti viestijöiden harmiksi. Suosikkini näistä on tietysti kaksoisolennaisuus. Mitä h****a?!

Tuotekehityksessämme tunnistimme, että on olemassa globaali standardi vastuullisuudesta raportointiin, jota YK:n Global Compact suosittelee ja johon pian julkistettava EU:n raportointidirektiivi hyvin pitkälti pohjautuu.

Vastuullisuusviestintä itsessään on viestintää teoista ja tekemättä jättämisistä. Sen ytimessä ei ole kiiltokuvien luonti tai organisaation toiminnan ”peseminen” vihreämmäksi tai monimuotoisemmaksi tai ihmisoikeusystävällisemmäksi. Vastuullisuusviestinnän kovan ytimen muodostaa viestintä, joka pohjautuu uskottavaan ja läpinäkyvään dataan jota on kerätty luotettavin menetelmin, säännöllisesti ja jatkuvasti. Ydintä vahvistaa organisaation kriittisesti mutta avoimesti tehty analyysi oman toiminnan vaikutuksista sekä maailman kehityksen vaikutuksista omaan toimintaan. Uskottava vastuullisuusraportti muodostuu yksinkertaisesti näistä. Lisäksi sen tulee olla verrattavissa samankaltaisten toimijoiden tietoihin.

Yrityksesi ei välttämättä tarvitse tehdä vastuullisuusraportointia. Mutta EU:n vastuullisuusraportoinnin sääntely tulee lähelle kaikenkokoisia yrityksiä erityisesti alihankintaketjujen kautta. Raportointivelvoitteet tarkoittavat ensi vuonna vuoden 2024 tietojen keräämistä isoissa listattuissa yrityksissä (kaksi näistä täyttyy: yli 500 hlöä/20M€ tase/40M€ lv). Viimeistään vuonna 2028 myös listatut 10:n hlön yritykset raportoivat. Sekä yritykset, jotka hakevat rahoitusta julkisin välinein, kuten joukkovelkakirjat.

Nyt monessa yrityksessä asia lakaistaan maton alle koska ”ei koske meitä, ainakaan vielä”. Mutta raportointi ei koske vain omaa toimintaa vaan sen tulee kertoa yrityksen koko arvoketjusta. Osaatko sanoa, minkä yritysten ja organisaatioiden arvoketjuun oma yrityksesi parhaillaan kuuluu? Arvoketjun tarkastelun kautta aukeaa myös se, mitä kaksoisolennaisuudella tarkoitetaan oikeasti.

Maton alle lakaisemisen sijaan edelläkävijät toimivat jo nyt. Yksinkertaisesti: Niissä laitetaan datan kerääminen liikkeelle. Edelläkävijät näkevät, että yrityksellä on nyt hyvin aikaa rakentaa läpinäkyvää, todennettavaa ja selkeää vastuullisuusviestintää, tunnistaa ja harjoitella sidosryhmävuorovaikutusta ja ennen kaikkea oppia omasta markkinastaan kilpailijoita nopeammin viestimällä. Samalla luodaan kilpailuetumatkaa entistä selkeämmin vastuullisuutta suosivissa asiakkaissa. Niitä riittää, lue lisää vaikkapa tästä.


tilaa blogimme sähköpostiisi.

Inspiroidu kestävään kasvuun

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy