Vastuullisuus

Avain vastuulliseen liiketoimintaan - kaksoisolennaisuusanalyysi

Tavoitteena on tunnistaa, miten yritys vaikuttaa ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan, sekä miten nämä tekijät puolestaan vaikuttavat yritykseen. Tämä kaksinkertainen tarkastelu auttaa yrityksiä ymmärtämään toimintansa laajempia vaikutuksia ja siihen liittyviä liiketoiminnan riskejä.

21.1.2025

Kaksoisolennaisuusanalyysi on noussut keskeiseksi työkaluksi yritysten vastuullisuusraportoinnissa EU.n kestävyysraportoinnin direktiivin myötä. Vaikka termi kuulostaa monimutkaiselta, kyse on pohjimmiltaan yrityksen toiminnan ja arvoketjun perusteellisesta analyysista yhdessä sidosryhmien kanssa.

Analyysin tavoitteena on tunnistaa, miten yritys vaikuttaa ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan, sekä miten nämä tekijät puolestaan vaikuttavat yritykseen. Tämä kaksinkertainen tarkastelu auttaa yrityksiä ymmärtämään toimintansa laajempia vaikutuksia ja siihen liittyviä liiketoiminnan riskejä.

Pidimme keskustelevan webinaarin asiakkaamme Anaika Wood Groupin talouspäällikkö Sari Pietilän kanssa havainnoista, joita meille yhdessä nousi olennaisuusanalyysiprosessin aikana.

Koko webinaarin voit katsoa täältä.

Kiteytimme keskustelusta myös viisi kohtaa alle.

1. Analyysi on kestävyysraportoinnin perusta

Kaksoisolennaisuusanalyysi on ensimmäinen askel EU:n kestävyysraportointistandardin mukaisessa raportoinnissa. Sen avulla määrittelet, mitkä asiat ovat olennaisia raportoida. Analyysi auttaa siis tiputtamaan pois epäolennaiset kohdat! Lopputuloksena syntyy selkeän perusta vastuullisuustyölle ja raportoinnin laajuudelle. 

2. Kaksisuuntainen vaikutusten arviointi

Analyysi tarkastelee yrityksen vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan sekä näiden vaikutusten kääntöpuolta: miten ympäristö- ja yhteiskunnalliset seikat vaikuttavat itse yritykseen. Tämä kaksinkertainen tarkastelu auttaa tunnistamaan olennaiset kestävyysseikat, jotka voivat vaikuttaa liiketoiminnan menestykseen.

Käytännössä kaksoisolennaisuusanalyysiä tehdessä pureudutaan juuri teidän bisneksen ytimeen! Mitä asioita virtaa sisään, ketkä tuotannon parissa toimii ja mikä on tekemisen eurovaikutus.

3. Arvoketjun tarkastelu

Kaksoisolennaisuusanalyysissä on tärkeää katsoa koko arvoketjua alihankkijoista loppuasiakkaisiin. Tämä laaja näkökulma auttaa tunnistamaan mahdolliset riskit, liiketoiminnan mahdollisuudet ja vaikutukset eri vaiheissa. Tämä on keskeistä kestävyysraportoinnissa, mutta myös kestävän liiketoiminnan kehittämisessä. (Jos olet törmännyt vastuullisuus slangissa lyhenteeseen IRO, tässä on kyse siitä.)

4. Sidosryhmien osallistaminen

Sidosryhmien osallistaminen on tärkeää, jotta saadaan kattava kuva yrityksen vaikutuksista. (Huomaathan että myös sinä kuulut yrityksen sidosryhmään!) Osallistaminen alkaa yrityksen sisäisistä sidosryhmistä, kuten johtoryhmästä ja/tai avainhenkilöistö. Siitä laajenee kohti arvoketjuanalyysissä löydettyhö sidosryhmiä. Sidosryhmien osallistaminen ei ainoastaan tuo ulkopuolista näkemystä, vaan myös vahvistaa vuoropuhelua ja yhteistyötä eri tahojen välillä.

5. Jatkuva prosessi

Kaksoisolennaisuusanalyysi käynnistää vastuullisuuden johtamisen. Nyt on hahmotettu liiketoiminnan olennaisetasiat. Seuraavaksi alkaa työ havaintojen viemiseksi käytäntöön ja tietenkin löydettyjen tietopisteiden datan keruu. 

Itse kaksoisolennaisuusanalyysikään ei ole kertaluonteinen tehtävä vaan jatkuva prosessi, joka tulisi toteuttaa liiketoiminnan muuttuessa. Analyysin on tarkoitus palvella myös auditointia (eli tilinpäätöksen yhteydessä toimitettavan kestävyysraportoinnin tarkastusta) ja auttaa yrityksiä osoittamaan vastuullisuustyönsä merkityksen. Analyysiprosessi voi tuntua melkoiselta möröltä ensimmäistä kertaa, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden kehittää yrityksen toimintaa ja osoittaa sidosryhmille sen liiketoiminnan kehittämisen tärkeyden.

Parhaimmillaan kaksoisolennaisuusanalyysi ei ainoastaan täytä sääntelyvelvoitteita vaan myös tukee liiketoiminnan pitkäjänteistä kehittämistä kestävämmäksi.

Tarvitsetko keskustelukumppanin aiheelle. Varaa aika online-tapaamiselle Tiian kalenterista!

Varaa tapaaminen Tiialta!

Varaa tapaaminen Tiialta!

Varaa tapaaminen Tiialta!

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostilistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostilistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy

Mastos Oy

Hannikaisenkatu 20

40100 Jyväskylä

tiia@mastos.fi

044 016 9249


Liity sähköpostilistalle

Saat ensimmäisten joukossa
uusia eväitä kestävään kasvuun.

© 2024 Mastos Oy