Maksuton webinaari!
Webinaarin tavoitteet:
Webinaarissa Vastuullisuus vientiyrityksessä käsitellään monipuolisesti vastuullisuuteen liittyviä teemoja, jotka ovat erityisen tärkeitä kansainvälisille tai kansainvälistyville vientiyrityksille.
Puhujat: Export Makersin toimitusjohtaja ja kansainvälistymisen asiantuntija Juha Lahtinen sekä Mastos Oy:n toimitusjohtaja ja vastuullisuusasiantuntija Outi Ihanainen-Rokio.
Aika: Tiistaina 29.10.2024 klo 08
Paikka: Zoom (tallenne toimitetaan automaattisesti kaikille ilmoittautuneille)
Ilmoittaudu ja ota askel kestävämpään liiketoimintaan!
Liityt samalla Mastoksen uutiskirjelistalle, josta pääset halutessasi poistumaan.
Tiistaina 29.10.2024 klo 08:00-08:45.
Webinaarin tavoitteena on avata vastuullisuuden merkitystä kansainvälisessä liiketoiminnassa. Webinaarin aikana osallistujille syntyy ymmärrys, miksi vastuullisuus on merkittävä tekijä myös vientiyrityksille, ja miten se voi toimia kilpailuetuna globaalilla tasolla.
Vastuullisuus on osa yrityksen strategiaa ja se tulee olla integroituna vientistrategiaan. Tarjoamme käytännön neuvoja siitä, kuinka vientiyritykset voivat sisällyttää vastuullisuuden strategioihinsa ja arvoketjuunsa. Samalla käymme keskustelua siitä miten ottaa huomioon kestävä liiketoiminta ja yritysvastuu eri maissa toimittaessa.
Suomalaisia yrityksiä koskevat EU:n kestävyysdirektiivit. Avataan keskustellen aihetta, miten suhtautua tiukkaan säätelyyn suhteessa maihin, joissa ei ole yritysvastuun suhteen juurikaan lainsäädäntöä.
Etsitään vastauksia, miten vastuullisuus voi tukea yrityksen kannattavuutta luoden pitkällä aikavälillä uusia liiketoimintamahdollisuuksia erityisesti arvoketjujen ja riskienhallinnan näkökulmasta.
Avainkysymyksiä:
Yritysvastuu globaalina trendinä?
Parantaako vastuullisuus suomalaisen vientiyrityksen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla?
Miten vastuullisuus voi tukea markkinoille pääsyä ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomista ulkomailla vai voiko?
Kuinka vientiyritys voi hyödyntää vastuullisuutta brändinsä vahvistamisessa ja maineensa rakentamisessa uusilla markkinoilla?
Perinteisesti ajatellaan, että kaikki vienti lähtökohtaisesti hyvää ja tavoiteltavaa ja kauppatase on hyvä peruste tälle. Vastuullisuutta ja kestävää kehitystä mietittäessä: globaalisti kulutus ei voi kasvaa, sen on käännyttävä laskuun, joka aiheuttaa haasteen viennille – kuinka viedä jotain sellaista, joka ei lisäisi kulutusta globaalisti? Eli kehittyneiden maiden kulutusta lisäävän viennin sijasta voimmeko viedä kehittyvien maiden kestävyyshaasteita ratkaisevaa vientiä?
Yrityspäättäjän moraalinen kysymys: Jos vientimaassa toimitaan erilailla, korruptio, lahjonta ja se on ko.maan viennin edellytys, kuinka toimitaan ja miten hoidetaan? Esimerkiksi, 90 % suomalaisyrityksistä on poistunut Venäjän markkinasta, mutta monen tilalle on tullut mm. Italialaisia ja ranskalaisia yrityksiä. Mitkä ovat hyvän omantunnon kustannukset itselle/yritykselle?